Tänään olin aamulla taas ihan perusneuvolassa. Ja kaikki oli oikein hyvin! Edellisestä käynnistä oli vajaa 3vkoa aikaa, ja seuraava neuvola on sit taas 3 viikon päästä. Se olis ollu reilun 2 viikon päästä, mutta me ollaan sillon reissussa, niin se siirty vähän eteenpäin. Vauva oli raivotarjonnassa, ja toivotaan, että pysyy siinä asennossa loppuunasti. Painoa oli tullu edellisestä käynnista lisää 500g, ja kaikenkaikkiaan alusta asti neuvolan mittarin mukaan 6kg. Terkkari oli tyytyväinen lukemiin, ja sanoi, että painoa olis saanu tulla enemmänkin. Kysyi, että mitä mä ite ajattelen painosta. Sanoin, että olisin kyllä jotenkin ajatellu, että sitä olis tullu enemmänkin, mutta tää on oikein hyvä näin. Ihan samalla tavalla oon syöny nyt kun ennenkin, ja samalla tavalla pystyin liikkumaan aika pitkälle. Nyt tosiaan jumpat ja spinning vaihtuu rauhallisiksi kävelylenkeiksi. En oo montaakaan kertaa käyny lenkillä viimisen kuukauden aikana, eli siis sen jälkeen kun jumpat jäi. Mutta päätin, että kun jään lomalle, niin on pakko! En haluais mitään tavotteita asettaa ittelleni, mutta pari-kolme kertaa viikossa olis aika hyvä määrä. Ja kun rauhallisesti kävelee sellasia puolentunnin-tunnin lenkkejä tukivyön kans, niin se ois hyvä. Sais raitista ilmaa, tulis liikuttua, ja samalla vähän sisältöä päiviin.

Mutta jospa laittaisin vähän lukemia neuvolasta: paino 70kg (kääk, uusilla kymmenillä ollaan!), RR 124/74, sf-mitta 28, eli käyrillä ollaan, sydänäänet 140. Proteiinit oli taas yhdellä plussalla, ja sainkin lähetteen labraan pissanäytettä varten. Mitään pissatulehdusoiretta ei oo, mutta kun se nyt on 3 viimistä kertaa ollu plussalla, niin hyvähän se on kontroloida. Vien sen näytteen joku aamu labraan. Seuraava aika tosiaan 3 viikon päästä, ja sitä ennen on neuvolan synnytysvalmennus, joka on ens viikon tiistaina. Tänään olis vielä se perhevalmennus siellä auditoriossa, mutta ei olla menossa sinne. Oli sen verran tylsät aiheet.  Sitte varattiin jo aika synnytystapa-arvioon. Mä oon koko ajan kuvitellu, että se on Tyksissä, ja muistaisin muka, että viimeks se kätiläopiskelija sano, että se on sairaalan puolella. No, ei se ole, vaan ihan neuvolassa. Terkkari kattoo eka ne verenpaineet ym. ja sit lääkäri tutkii paikat. En hoksannu kysyä, että mitä siellä katotaan, mutta se selviää sitte. Mä olin jotenkin olettanu, että se on siellä tyksissä, ja siellä ultralla katotaan vauvan koko tms. Mutta ehkä se lääkäri tekee sen arvion näppituntumalla. Ja pääsenhän mä sitte siihen ylimääräseen ultraan suhteilla noin viikoilla 38.

Mulla olis töitä enää tää viikko! Tuntuu ihan uskomattomalta! Pidän kaks viikkoa lomaa, ja sitte alkaa äippäloma. Miehellä on kans muutaman viikon päästä viikko lomaa. Meinattiin lähtee vähän reissuun. Käydään Tukholmassa laivalla vähän shoppailemassa, ja sitte sukulaisten luona siellä ja täällä. Toivottavasti fysiikka kestää.. Se ois sitte vimppa mahdollisuus reissata yhdessä ennen synnytystä. Aattelin mä kyllä käydä Helsingissä yhden kaverin luona lokakuun puolen välin tienoilla. Mutta sinne onkin niin lyhyt matka mennä junalla, ja siellä on takuulla turvallisissa käsissä, jos mä siellä päätänkin synnyttää ;) No, en aatellu kyllä vielä sillon synnyttää.. Ja jos vointi ei annakaan periksi lähteä, niin sitte oon kotona.

Mä meinasin viikonloppuna ihan huolestua kun vauva oli niin hissukseen.  Perjantaina se oli liikkunu tosi vähän, ja sitte lauantainakin se oli ihan hissukseen. Mä yritin makoilla sohvalla, ja söin karkkiakin, että se vähän villiintyis. Mutta ei. Olin jo melkein tippa linssissä, ja ajattelin, että soitan äippäpolille jos ei mitään ala tapahtua. Hetken päästä se alkoi liikkua merkiksi, että "äippä, hyvin täällä menee". Ihanan helpottavaa. Nyt sillä on sitte ollu tosi vilkkaita päiviä, eli kai sekin välillä vaan lepää. Lauantaina oltiin ostelemassa "viimeisiä" vauvajuttuja. Ostettiin amme+teline, kaukalon jalusta, ja hoitopöytä tilattiin. Stockalla oli kanttis lehdessä Brion hoitopöytä tosi edulliseti ja tilattiin se. Ne oli kylläkin loppu, ja sen saaminen oli tosi epävarmaa, mutta tänään miehelle tuli tekstari, että pöytä on saapunu, ja se haki sen heti. Se ei kylläkään ollu musta, niinkö aluks mietittiin. Mutta koska ton sai niin paljon halvemmalla, niin päädyttiin valkoseen. Ja hyvä se varmaan on! Muuten kaikki on nyt hankittu, paitsi muutama pikku juttu puuttuu. Ja ne pikkujutut ehtii hankkia myöhemminkin. ja tarvii varmaan tässä jossain vaiheessa myös miettiä sairaalakassin pakkaamista. Sekin on sellanen oma ohjelmanumero mammalomalla. Kysyinkin mun yheltä kaverilta, että mitä sinne tarvis pakata, kun se on just synnyttäny. Varmaan tietty omat hygieniatarvikkeet, siteitä, rintasuojia, imetysliivit, kamera+akku, puhelimenlaturi, haluaisin ottaa jonku oman oloasun mukaan, mutten tiiä saako sellasta pitää siellä, jumbo siteitä jälkivuotoon. Vauvalle kotiintulovaatteet, ei kai muuta.. vaipat saa sieltä, ja kotimatkalle tietty kans. Kaukaloa ei tarvi ottaa mukaan, vaan mies voi tuoda sen kun on kotiinlähtöpäivä. Ja kai sitä vois itelle jonku lehden tai kirjan ottaa mukaan, mutta en kyllä tiiä kuinka sitä tulis luettua. Ja tietty kaikkein tärkein juttu, neuvolakortti! Uskomatonta edelleen, että meille tulee marraskuussa vauva. Siis kahden kuukauden päästä!! Laskettuun päivää olis 54 päivää...... .