Tuli vaan sellanen olo, että nyt vois kirjottaa jotain. Mä huomasin, että aika harvoin tulee kirjotettua mistään fyysisistä jutuista tänne. Ehkä enemmänkin kirjotan miltä tuntuu-juttuja. Tai sit mun aivot on niin pehmentyny, etten vaan enää muista mitä oon kirjottanu. En koskaan edes lue omia vanhoja kirjotuksia. Kannattais varmaan lukee, niin tietäis mitä on tullu kirjoteltua. Katotaan mihin suuntaan tämä kirjotus painottuu.

Vointi on ollu erinomainen koko raskauden ajan. Alussa ei ollu edes pahoinvointia, vaikka tietty jotku asiat etoi. Ja toiset taas maistui paremmin. Jossain vaiheessa hedelmät, salmiakki ja happamat/väkevät karkit oli kova sana. Kahvi ei maistunu viikoilla 6-20. Nytkään en ihan hirveesti sitä juo, ehkä max 2 kuppia päivässä. Mikä on tietenkin hyvä asia, koska eihän sitä kovin montaa kupillista saiskaan juoda. Vaikka ei sillä, en mä sitä rajotakaan, jos jonain päivänä menee useampi kuppi. Salmiakkia tai lakritsaahan ei sais syödä päivässä kun muistaakseni 50g. Mä oon kyllä vetäny sitä surutta niin paljon kun on tehny mieli. En tietenkään joka päivä. Aattelin niin, että jos se verenpaine  alkaa nousemaan, ja kauheita turvotuksia tulee, niin sitte varmaan tarvii rajottaa. Nythän mulla on jonkun verran sitä turvotusta ollu, mutta tuskin se siitä salmiakista johtuu, kun en oo sitä syöny niin paljoa, enkä lähiaikoina. Nyt parina päivänä turvotusta on ollu vähemmän. Onhan nyt ollu viikonloppu, ja oon saanu makoilla sillon ku huvittaa. Ja vettä oon yrittäny muistaa juoda. Voihan se turvotus tulla siitäkin, kun välillä juominen meinaa unohtua. Kävin eilen pienellä kävelylenkillä, ja se teki hyvää! Nyt on niin mahtava auringonpaiste ja lämmin! Tein kylläkin aika pienen lenkin, reilu puoli tuntia. Otin sen ihan kokeilunkannalta, että miltä se tuntuu. Ja täytyy ottaa jatkossa tavaksi, ettei liikunta jää ihan kokonaan. Vaikka lääkäri sanoikin, että nyt rasitus kannattaa jättää vähiin, niin nuo mun kävelylenkit ei mua kauheesti rasita. Mähän sain mun kaverilta lainaksi sellasen tukivyön, enkä oo sitä ennen kokeillu. Eilen laitoin sen ulkoilun ajaksi, ja se oli kyllä loistava keksintö! Se tuki vatsaa aivan ihanasti! Oisin voinu kävellä paljon pitempään, kun olo tuntu paljon kevyemmältä. Vaikka mun maha ei mikään iso olekaan, niin tuon vyön avulla se ei "roikkunu", vaan pysy tukevasti koko matkan. Mulla ei oo hajuakaan mitä ne maksaa, mutta kokeilkaa ihmeessä. Mä ehdin jo melkein masentua, kun ajattelin, etten voi enää loppuraskaudessa ulkoilla, jos se vauvan pää painaa aina jonnekin, ja matkan teko tyssää siihen. En tietenkään mitään kauheen pitkiä matkoja ala kävelemään, mutta olishan se hyvä liikkua ainakin sellanen 1-2h viikossa. Vaikka pienissä pätkissä. Harjoitussupistuksia tulee sillon tällöin, myös levossa. Eikä ne oo ollenkaan kipeitä. Öisin on välillä tosi epämukava olo, kun rakko on ihan täynnä, ja se vetää vatsan ihan tiukaksi. Jotenkin unen läpi en tajua heti mennä pissalle, vaan yritän venyttää sitä nousemista. Ja mä huomaan, että käännyn kyljeltä toiselle ihan ihmeellisesti. Mä nostan takapuolta kauheen korkeelle kun käännyn, eikä se edes tunnu hyvältä! Pitää varmaan opetella unissaan joku uusi tapa. Jos maha olis kauheen iso, niin se kääntyminen olis varmaan aika kauheeta. Maha ehtii kasvaa vielä monta kertaa, ja minä ehdin valittaa mahan koosta monet kerrat.. Onneks mun ei edelleenkään tarvi käydä joka yö pissalla, ja se yks kerta riittää hyvin. Täytyy vaan vähän rajottaa juomista myöhään illalla.

Mulle on tullu sellanen olo lähiaikoina, että jospa mä odotankin poikaa. Ekassa ultrassa kyllä kätilö oli tytöstä niiiin varma, että sen perusteella kyllä olis syytä uskoa häntä. Tässä toisessa ultrassa mikä tehtiin reilu viikko sitte, näkyvyys ei ollu enä paras mahdollinen, mutta tytöltä näytti. Mä mietin vaan sitä, kun sykkeet oli viimeks vaan 130, ja yleensä ne on ollu tuolla 160 tuntumassa. Ja eikös pojan sykkeet oo matalammat..? Ja kun tää maha on mun mielestä aika pieni, ja tossa edessä. Tai ainakaan mun takapuoli ei oo pahemmin levinny, kun vanhat housut mahtuu vielä jalkaan. Ja jotku sanoo, ettei takaapäin huomaa, että oon raskaana. Mutta sitä on vaikee sanoo ite, onko takaapäin vyötärölinja levinny, varmaan vähän. Sitte tytöistähän äidin tekee mieli makeeta, ja tytöt vie äidin kauneuden. Mulla ei ainakaan oo ollu mitään kauheeta makeanhimoa, samalla tavalla kun ennen raskautta. Enemmän on tehny mieli kaikkee hapanta, mutta ei varsinaisesti mitään suolasta oo tehny mieli. Monet sanoo mulle, että näytän hyvältä ja hyvinvoivalta, kun ne on kysyny, että miten menee ja miten oon voinu. Eihän sillä nyt mitään merkitystä olis, vaikka sieltä poika putkahtais. Menis vaan nuo vaatehankinnat vähän uusiksi..! Mä muuten eilen katoin kaikki vauvanvaatteet läpi, ja niitä on paljon! Joka päivä saa vaihtaa vaatteet, niin ei ainakaan mikään jää käyttämättä. Paitsi, että jos oonkin ostanu epäkäytännöllisiä vaatteita, niin siinä tapauksessa ne voi jäädä kaappiin. No, oikeesti vaikka niitä on paljon, niin tietty osa vaatteista on välillä pesussa. Ja ei meillä oo ehkä ku 10-12 kokonaisuutta, jos sen nyt niin ilmasis. Pienimmät vaatteet on kyllä ihan bodyja, ja veluuri- tai collegehousuja. Ja pieniä sukkia on miljoona! Kotiintuloasunkin mä katoin, että mikä olis kiva. Mies saa vielä kattoo, minkä se haluais pukea vauvalle. Mä mietin, kun meillä on sellasia 50 cm vaatteita muutama, mitä oon saanu kaverilta, että laittaisinko ne, vai sit sellaset 56cm, mitä ollaan ite ostettu... Jotenkin olis kiva, että ne olis ite ostetut, mutta toisaalta ne 50cm vois olla sopivammat. Mulla oli 2 kokonaisuutta, ja siinä toisessa oli kaikki ite ostetut, ja toisessa oli osa omia, ja osa saatuja. Ehkä mä otan ne molemmat mukaan, ja päätän sitte laitoksella mitä laitetaan! Ihan kun niillä vaatteilla olis jotain suurta väliä . Mutta täytyyhän meidän kultakimpaleen tulla nättinä kotiin! . Me saatiin muuten turvakaukalokin tällä viikolla. Se oli se Vauva-lehden tilaajalahja, minkä mun kaveri ystävällisesti otti, kun tilasin lehden. Siihen tarvii vaan ostaa vielä se jalusta. Meinattiin miehen kans, että mennään ens viikolla ostamaan se, ja sit tarvii ostaa vielä hoitopöytä+alusta, amme+ teline, kylpylämpömittari, kosteusalusta sänkyyn, vaippoja... Mä oon ostanu jo 2 tuttipulloa, ja 2 tuttia oon saanu äitiltä. Ne saa aluksi riittää. Kynsileikkurit ostin yks päivä. Eihän sitä edes tiiä, syökö meidän lapsi tuttia, ja tarviiko niitä tuttipulloja aluksi. Mutta hyvä ne on olla olemassa. Sitte vaan tarvii laittaa kaikki paikoilleen, ja vauva on tervetullut. Rintapumpun oon kattonu jo valmiiksi, mikä vois olla hyvä. Niistäkään ei tietenkään mitään kokemusta oo, mutta jossain vanhassa Vauva-lehdessä niitä oli testattu, ja siitä katoin, mikä vois olla hyvä. Sellasen voi hakea tarvittaessa kaupasta, jos tulee tarve.

Tässä sitä kai taas tuli vuodatettua tämän hetken ajatukset. Mä en muuten enää tiiä miten päin tuo neiti tuolla mahassa on. Epäilin yks ilta, että siellä täytyy olla usemapi vauva, kun kaikenlaisia osia tuntu ympäri vatsaa! Peppu on ehkä vasemmalla, ja pää jossain.. Se taitaa olla edelleen kaksinkerroin, kun selviä jalanpotkuja en vieläkään tunne. Sitä töminää ja myllerrystä kyllä senkin edestä. Illalla oli taas sellanen meno, että.. Sillä tais olla jotku lauantai-illan masubileet menossa . Ja hikkakin vaivaa päivittäin, hassua.

Tänään starttaa taas uus viikko, 31+0, eli 32. viikko. Ou jeah!!!!! Tällä viikolla sikiö on 37cm pitkä, pääperämitta 27,5cm, painoa n. 1750g.

Ai niin, mähän oon joskus haavelli, että kun oon raskaana, niin haluan mennä johonkin ihaniin hoitoihin. Oon ajatellu varata ajan jalkahierontaan. Haluan mennä ihan hierojalle, niin tulee hierottua oikein kunnolla. Voi että, se varmaan tuntuu hyvältä.. Mä tykkään ihan hirveesti siitä, että mun jalkoja hierotaan. Varsinkin nyt, kun ne on ollu välillä turvoksissa.  Ja sit haluan mennä johonkin ihanaan vartalohoitoon. En vaan tiiä miten päin mä siellä sitte röhnötän mahani kans. Katoin jo valmiiks sellasen hoidon mikä poistaa turvotusta, joku lymfajuttu. Ja toinen mahdollinen hoito vois olla joku rentouttava ja raikastava citrushoito. Täytyy kysyä kumpi niistä oli parempi, ja sopiiko ne raskaanaoleville. Tollasten hoitojen kyllä pitäis sopia. Täytyy varata ne siihen parin viikon päähän, kun alkaa se lomakin sitte. Perhevalmennus olis taas ens viikolla, ja aiheina on Odotusajan liikunta, synnytys, ja synnytyksen jälkeinen ehkäisy. Tuo liikuntaosio on mulle jo jonku verran tuttu, kun olin sillon alkuraskaudessa siellä fysioterapeutin ryhmässä. Ja mää voin liikkua ihan normaalisti omien tuntemusten mukaan, kunhan ei liikaa rasita.

Nyt mä jätän tämän koneen rauhaan ja alan tekemään kotihommia.