Tänään oli sitten synnytystapa-arvio, ja kaikki oli niinkö pitääkin. Aikataulu oli aika paljon myöhässä, ja ehdin jo kuvitella, että oon ihan vääränä päivänä paikalla. Ekaks kävin terkkarilla, ja sitten lääkärillä. Painoa oli tullu viime viikosta 600g lisää, valkuaista ei tällä kertaa ollu pissassa, RR oli 132/82, Hb 108, sf-mitta 30, raivotarjonta ja vauvan sykkeet 160. Rautakuurille tässä vielä joutui, koska hb oli noin matala. Ekan viikon otan 2tbl päivässä, ja sitte eteenpäin riittää yks per päivä. Varmaan synnytykseen asti niitä otan, tai ainakin sen yhden paketin. Mulla on nyt Obsidania, ja siinä on 50 kapselia, niin se riittää aika pitkään. Vauvan syke oli kerrankin vähän korkeempi, kun aikasemmilla kerroilla jo melkein huolestuin, kun se on ollu niin "matala". Ehkä neitillä oli nyt virkeä aika meneneillään. Sf-mitta oli sama kun viimeks, ja kun käyriä kattoo, niin alaspäin mennään. Mutta ei siitä mitään haittaa oo. Vauva on alkanu asettumaan uomiinsa, ja pääkin oli jo kiinnittyny. Kohdunsuu oli pehmenny, eli sitä ne menkkakivut on tienny. Mutta lyhentyny tai auennu se ei ollu. Kipeitä supistuksia ei oo tullu sen yhden ainoan jälkeen. Joten niitä odotellessa.. Mä oon luullu, että mulla on nyt hiivatulehdus ja sitte pari viikkoa sitte. Nyt se lääkäri sano, että ei oikein näytä hiivalta, vaan lähinnä kuivilta limakalvoilta. Ja kun mä oon käyttäny sitä Canesten voidetta, niin se kuulemma kuivattaa limakalvoja vielä lisää, ja siinä on sitte kutinakierre valmiina. Se käski käydä hakemassa apteekista Ceralan öljyä, jota voi laittaa limakalvoille. Ja jos siitä ei oo apua, ja kutina jatkuu, niin se kirjotti mulle lähetteen labraan valkovuotonäytettä varten. Mä kyllä ite vähän rupesinkin ajatteleen, että oisko ne limakalvot sittenkin vaan kuivat, kun Bepanthen autto. Se lievitti sitä kutinaa heti.  Joten kokeillaan Ceralanin vaikutusta. Kysyin samalla terkkarilta siitä possunuha rokotteesta. Terkkari ei oikein osanu sanoa siihen juuta eikä jaata, paitsi että rokotteita aletaan antamaan parin viikon päästä. Lääkäri sitte otti ite asian esille, ja kysy mun mielipidettä. Alukshan mä ajattelin, etten ottais koko rokotetta, koska välillä koko touhu meni niin kauheeks hysteriaksi ja mediahössötykseski. Mutta nyt kun tuolla Lapissa sitä on alkanu olemaan oikein epidemiaksi asti, niin mieli on vähän muuttunu. Lääkäri oli sitä mieltä, että se kannattais ottaa. Mä en siis pelkää sinällään itse rokotetta, uskon ihan varmasti, että rokote on turvallinen ja hyödyllinen. Ja lääkärin mielestä loppuraskaudessa ja synnytyksen jälkeen just virusinfektioiden riski on suuri, esim. keuhkokuumeen, ja tietty ite possunuhan myös. Millekään netin keskustelupalstalle ei tod. kannata mennä lukemaan yhtään mitään, koska siellä sitä vasta huuhaa juttuja onkin! Yhdessä keskustelussa oli kauheet jutut siitä, että rokotteen jälkeen saattaa tulla flunssan oireita ja jopa lämpöäkin... Eikä, ihanko totta..! Noihan on nyt ihan normaaleja rokotusreaktioita, pistokohdan oireiden lisäksi! Tollasia oireita saattaa tulla esim. ihan tavallisesta influenssarokotteesta oli raskaana tai ei. Ja sit ne ihmiset jotka keskustelee tuolla keskustelupalstoilla, niin ei tiedä terveydenhoidosta hölkkäsenpöläystä, ja sit ne jakaa viisaita neuvojaan tuolla palstoilla, ja sekoittaa hermoheikkojen päät ihan totaalisesti! Ja siks toisekseen varmaan mitään markkinoilla olevaa rokotetta ei ole testattu raskaanaolevilla, joten miksi tätä olis. Ja jos katsotaan, että hyöty on suurempi kuin haitta... niin.. Mä oon sitä mieltä, että kaikki ketkä vähänkin miettii ottaako vai ei, niin kysyy asiasta henk.koht. omalta lääkäriltä tai terkkarilta, ja tekee sitte päätöksen. Minkään keskustelupalstan pohjalle ei mielipidettään kannatta jättää.  Eli mä taidan kallistua siihen "otan" -päätökseen. Tässä on joulu tulossa, ja jos tuolla liikkuu kaupoissa jouluostoksilla pöpöjen keskellä, niin äkkiäkös sieltä taudin saa. Ihan tavallinenkin flunssa olis tosi inhottava ennen synnytystä tai sen jälkeenkin. Mä oon kyllä aika tarkka käsihygienian kans, ja sitte sitä vasta tarkkana saa ollakin!

Nyt on sitte kaikki mahdollinen kama hankittu vauvaa  ja äitiä varten. Tai siis melkein, kun hoitoalusta hoitopöydälle puuttuu edelleen. Kävin tänään ostamassa kahdet imetysliivit, ja kaks kaarituetonta toppia öiksi. Ne topit ei ollu varsinaisesti imetystoppeja, mutta vaikuttivat käteviltä ja oli aika edulliset. Jotku viisaat sanoo, ettei sellasilla liiveillä oikein kannattais nukkua, missä on kaarituet, koska siitä saa helposti rintatulehduksen, kun ne painaa sopivasti tiehyitä. Siteitä ostin myöskin pari pakettia sellasia night -versioita. Tänään olin ajatellu pakata sairaalakassin, mutta kello näyttää olevan jo aika paljon, ja tää ilta on vierähtäny tässä koneella. Onneks mulla on huominen päivä aikaa. Eikä tässä nyt kiire olekaan. Vauvan sairaalakassin pakkasin jo tossa yks päivä, ja tuossa se nyt odottelee valmiina lähtöä . Vauvan kassiin pakkasin pari vaippaa (vaikka niitä ei nyt välttämättä tarviskaan..), 2 kotiintuloasua, toinen oli ruskea-valkonen siltä varalta, että sieltä tuleekin poika, koska en mä pojalle sitä vaaleenpunasta asua laittais  , sitte oli haalari, kypärämyssy+lakki, fleece peitto, sukat, sideharso. Villasukat ja lapaset oon kutonu, ja ne pitää vielä viimeistellä, ja tutti tarvii keittää. Siinä kai ne tärkeimmät. Ja kaukalo otetaan tietty sitte mukaan, kun mies tulee hakemaan meitä, tai sitte se viedään autoon jo valmiiks. Nyt ei enää millään malttais oottaa, että se syntyy. Synnytys ei edelleenkään jännitä yhtään, mutta muuten vaan on malttamaton olo. Kaikki näyttää niin ihanalta ja oudolta, kun meidän kodissa on kaikkee pikkusälää . Ai niin, seuraava neuvola onkin jo viikon päästä.

Tänään mennään niinkin pitkällä kun 36+4